🚑 EHBO, als je moeilijk in slaap komt 💤

Ik word maar niet moe in de avond, of eigenlijk, ik ben wel moe, maar kom niet in slaap. Ik zie de uren op de klok verstrijken en soms wordt het zelfs wel 04:00 uur voordat ik eens in slaap val.

Dit is een verhaal van een jong persoon in mijn kennissenkring die zich in deze vervelende situatie bevindt. Een neergaande spiraal waardoor je steeds vermoeider wordt. Hierin belanden en vervolgens de kennis en energie niet hebben om er zelfstandig weer uit te komen…

Ooit ben ik mijn natuurvoedingsadviseur opleiding begonnen om met name mijzelf te helpen. Inmiddels heb ik dit gelukkig kunnen doen en ben ik er vitaler en zelfverzekerder van geworden. Dit gun ik elk ander mens!

Dus… hieronder deel ik graag met jou tips om dit probleem aan te pakken. Ook als je zelf geen last hebt met inslapen zal het een interessant lijstje voor jou zijn. Hiernaast kun je op die manier de informatie ook weer doorgeven aan een ander om zo elkaars coach te worden 🙂

Voordat ik start met mijn lijstje zijn er een aantal hormonen die je moet kennen:

  1. Melatonine is een hormoon wat ervoor zorgt dat je moe wordt als het donker wordt. Belangrijk hormoon dus om lekker in slaap te kunnen vallen. Melatonine wordt geproduceerd door de pijnappelklier (epifyse) en deze heeft hiervoor het hormoon serotonine nodig.
  2. Cortisol is een hormoon wat ze ook wel eens koppelen aan stress en wordt gemaakt in de bijnierschors. Deze heeft hiervoor cholesterol nodig. Bij een laag cortisol gehalte en een hoog melatonine gehalte raak je moe en weet je lijf dat het ‘veilig’ is om te gaan slapen. Deze twee hormonen hebben dus een wisselwerking.
  3. Serotonine is een zowel een ‘gelukshormoon’ als een ‘boodschapperstof’. Het heeft invloed op o.a. je geheugen, stemming, zelfvertrouwen en ook slaap. Serotonine wordt afgegeven door neuronen in de hersenen en werkt als regulator van het dopamine-systeem.
  4. Dopamine is een ‘opwekkend’ hormoon en ook een ‘boodschapperstof’. Waar serotonine een kalmerende werking heeft, heeft dopamine juist een opwekkend effect. Het wordt niet voortdurend afgegeven, maar telkens wanneer je dingen doet die volgens je hersenen een beloning verdienen.

En dan nu EHBO bij slecht in slaap komen:

E-nummers

Kook zonder pakjes en eet zo min mogelijk bewerkt voedsel
Naast dat ik zelf heb ervaren dat ik ‘stuk’ kan gaan op bepaalde E-nummers raad ik iedereen aan om eens op onderzoek uit te gaan welke E-nummers wel en niet goed kunnen ‘vallen’. Vindt HIER een lijstje van E-nummers en de bijbehorende adviezen. Richard de Leth, van de Oersterk methode, geeft aan, met betrekking tot slaap, de volgende reeks E-nummers echt niet te eten: ✋ E620 t/m E 625

E-nummers vermijden
Vasten zorgt voor herstel

Herstel

Je lichaam kan pas goed in herstel als het spijsverteringsysteem ook eens rust krijgt. Dit kan met intermitterend vasten. Wat dit eigenlijk inhoud is dat je, je lichaam rust geeft door een periode van minimaal zestien uur niet te eten. Nu lijkt dit heftig, maar dit hoeft het niet te zijn. Als je bedenkt dat je in de avond na 19.00 uur niets meer eet en in de ochtend pas om 11.00 uur ontbijt dan ben je er al. Als dit voor jou te lastig is weet dan dat alle uren dat je niet eet je lichaam helpt te herstellen. Je vind HIER een video met uitleg over intermitterend vasten door Jesse van der Velde en Richard de Leth.

Bouwstoffen

Neem supplementen
Voor de productie van melatonine zijn verschillende ‘bouwstoffen’ nodig, zoals tryptofaan, ijzer, magnesium, vitamine B6, foliumzuur, vitamine B12. Je moet deze stoffen in voldoende mate binnenkrijgen om genoeg melatonine aan te kunnen maken. Als je lichaam tekorten heeft dan kun je dit het beste aanvullen door het nemen van supplementen. Bijvoorbeeld extra sinaasappels eten is dan niet (compleet) genoeg.

Bouwstoffen extra innemen
Ontzuren met basisch eten

Ontzuren

Breng je lichaam in balans
Ontstekingen ontstaan in je lijf als je verzuurd bent. Verzuring komt o.a. door het eten en drinken van ‘verzurende’ dingen. Dit zijn grotendeels producten met veel (snelle) koolhydraten en weinig vezels. Lees er HIER meer over.
Bij zo’n acuut probleem als in deze blog adviseer ik ÊÊn de volgende producten om te ontzuren: caprylzuur tabletten, ontzuringsthee en alkaliserende poeder (drank).

🔗 Je vind HIER een lijstje waarop je kunt zien welk product verzurend is welke basisch (ontzurend)

â€ŧī¸ Kijk uit met sojaproducten. Hier zit een oestrogeen wat lichaamseigen lijkt. Ons hormoonbalans kan daardoor verstoord worden.

Ga jij de E, de H, de B of de O toepassen? đŸ¤Ē

Liefs, Nadia Anne 🤗

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *