Stappenplan voor een nieuw eetpatroon

Sporten is heel goed voor je en maakt je fit. Het helpt echter maar 20% mee bij het afvallen. 80% is het aanpakken van je voedingspatroon. Hieronder een stappenplan (10 dingen/stappen). Ik hoor graag jullie opmerkingen en vragen hierop.

1. Download de app ‘Mijn eetmeter’. Als het goed is weet je nu hoeveel calorieĆ«n je op een dag nodig hebt (zo niet, zorg dat je dat te weten komt).

2.Doe boodschappen en voer alle boodschappen (alleen de verpakte) toe aan de app door in de app bij ‘instellingen’ te klikken op ‘Mijn producten’. Dit kan met het plusje rechtsboven en pak het etiket van het product erbij om alles in te voeren.

3.Zet de weegschaal op een zichtbare plek in de keuken

4.Houd 1 week bij wat je eet door de calorierijke producten 
(groenten weeg ik niet behalve de (zoete) aardappel) af te wegen voordat je ze eet en daarna in te voeren in de app bij ‘Mijn eetdagboek’.

5.Zorg dat je minimaal 1 dag van te voren bedenkt wat je gaat eten en voer dit eventueel al in, in de app zodat je weet op hoeveel calorieƫn je terecht gaat komen.

6.Blijf stap 6 uitvoeren ook al ben je het eens een dag vergeten, heb je een dag veel calorieƫn gegeten. Op deze manier krijg je inzicht welke producten met mate gegeten moeten worden om je te kunnen houden aan het aantal calorieƫn wat je nodig hebt op een dag.

7.Beperk het drinken van alcohol,frisdrank,limonade, zuivel.

8.Beperk het eten van noten/pinda’s, avocado,(zoete) aardappel, vlees, vis, eieren, zuivel, granen, bananen, mango e.d. (blauwe bessen en aardbeien zijn beter), koek en snoep natuurlijk ;). Zorg dat je deze producten wel eet maar goed afweegt om te zien hoeveel calorieĆ«n het zijn. Je ontdekt met de eetmeter vanzelf welke producten je moet beperken in jouw eetpatroon.

9. Houdt bij hoeveel je weegt en schrijf dit ook op.

10.
*Wat ik handig vond is om te weten dat ik kaas wel kon blijven eten maar dat het belangrijk is om in plaats van 4 plakjes er 2 te doen. 
*Kaas in combinatie met rookvlees (per plakje bevat dit veel minder calorieĆ«n dan kaas) maakt het beleg op een broodje lekkerder. 
*Af en toe een broodje is natuurlijk prima, ik eet desembrood van de bakker. 
*Als je pasta, rijst e.d. eet moet je zorgen dat je heel weinig hiervan opschept en in plaats daarvan je bord verder vult met groenten. 
*Voor de zoete trek zou ik 85% pure chocolade kopen en daar 1 stukje van nemen bij de koffie of thee. 
*Ik neem ook wel eens een koekje. De jumbo heeft hele lekkere bio koekjes welke ongeveer 90 calorieƫn per koekje is. Prima te doen op een dag als je maar zorgt dat je net onder je grens van calorieverbruik blijft.

Groetjes!!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *